W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Strona główna Rzeczypospolitej Polskiej Sąd Rejonowy w Bydgoszczy
 http://www.bip.gov.pl/

Procedura składania wniosków oraz wzory wniosków do pobrania

PROCEDURA SKŁADANIA WNIOSKÓW O ZAPEWNIENIE DOSTĘPNOŚCI CYFROWEJ  I DOSTĘPNOŚCI ARCHITEKTONICZNEJ LUB INFORMACYJNO-KOMUNIKACYJNEJ 

I. Dostępność cyfrowa 

Wniosek o zapewnienie dostępności cyfrowej - Załącznik nr 1  

Zgodnie z art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 848), każdy ma prawo wystąpić do podmiotu publicznego z żądaniem zapewnienia dostępności cyfrowej wskazanej strony internetowej, aplikacji mobilnej lub elementu strony internetowej albo o jego udostępnienie za pomocą alternatywnego sposobu dostępu.

Żądanie powinno zawierać:

1.     dane kontaktowe osoby występującej z żądaniem,

2.     wskazanie strony internetowej, aplikacji mobilnej lub elementu strony internetowej, które mają być dostępne cyfrowo,

3.     wskazanie sposobu kontaktu z osobą występującą z żądaniem,

4.     wskazanie alternatywnego sposobu dostępu, jeśli dotyczy.

Podmiot publiczny realizuje żądanie zapewnienia dostępności strony internetowej, aplikacji mobilnej lub elementu strony internetowej bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż w terminie 7 dni od dnia wystąpienia z żądaniem.

Jeśli zapewnienie dostępności cyfrowej strony internetowej, aplikacji mobilnej lub elementu strony internetowej, lub aplikacji mobilnej podmiotu publicznego nie może nastąpić w wyżej wymienionym terminie, podmiot publiczny niezwłocznie powiadamia osobę występującą z żądaniem o przyczynach opóźnienia oraz terminie, w którym zapewni dostępność cyfrową , jednak termin nie może być  dłuższy niż dwa miesiące od dnia wystąpienia z żądaniem.

Podmiot publiczny odmawia zapewnienia dostępności cyfrowej elementu strony internetowej lub aplikacji mobilnej, jeżeli wiązałoby się to z ryzykiem naruszenia integralności lub wiarygodności przekazywanych informacji.

Jeśli podmiot publiczny nie jest w stanie zapewnić dostępności, niezwłocznie powiadamia osobę występującą z żądaniem o przyczynach braku możliwości zapewnienia dostępności cyfrowej wskazanego elementu i wskazuje alternatywny sposób dostępu do tego elementu.

TRYB ODWOŁAWCZY

W przypadku odmowy zapewnienia dostępności cyfrowej wskazanej w żądaniu, albo w przypadku odmowy skorzystania z alternatywnego sposobu dostępu przez osobę występującą z żądaniem,  osoba ta ma prawo złożyć do podmiotu publicznego skargę. Do rozpatrywania skargi w sprawach zapewnienia dostępności cyfrowej stosuje się przepisy działu VIII ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2021 r. poz. 735).

II. Dostępność architektoniczna lub informacyjno-komunikacyjna 

Informacja o braku dostępności - Załącznik nr 2

Zgodnie z art. 29 ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (Dz.U. z 2020 r. poz. 1062),  każdy, bez konieczności wykazania interesu prawnego lub faktycznego, ma prawo poinformować podmiot publiczny o braku dostępności architektonicznej lub informacyjno-komunikacyjnej, o których mowa odpowiednio w art. 6 pkt 1 lub 3, tego podmiotu.

Wniosek o zapewnienie dostępności architektonicznej lub informacyjno-komunikacyjnej - Załącznik nr 3.

Zgodnie z art. 30 w/w ustawy osoba ze szczególnymi potrzebami lub jej przedstawiciel ustawowy, po wykazaniu interesu faktycznego, ma prawo wystąpić z wnioskiem o zapewnienie dostępności architektonicznej lub informacyjno-komunikacyjnej, zwanym dalej "wnioskiem o zapewnienie dostępności".

Wniosek o zapewnienie dostępności jest wnoszony do podmiotu publicznego, z którego działalnością jest związane żądanie zapewnienia dostępności zawarte we wniosku.

Wniosek o zapewnienie dostępności powinien zawierać:

1.     dane kontaktowe wnioskodawcy,

2.     wskazanie bariery utrudniającej lub uniemożliwiającej dostępność w zakresie architektonicznym lub informacyjno-komunikacyjnym,

3.     wskazanie sposobu kontaktu z wnioskodawcą,

4.     wskazanie preferowanego sposobu zapewnienia dostępności, jeżeli dotyczy.

Wzór Informacji o braku dostępności architektonicznej lub informacyjno-komunikacyjnej oraz wzory wniosków o zapewnieniu dostępności cyfrowej, architektonicznej lub informacyjno-komunikacyjnej są dostępne na stronie internetowej Sądu Rejonowego w Bydgoszczy w pliku z możliwością edytowania, w zakładce: Deklaracja dostępności, jak również w Biurze Obsługi Interesanta w tutejszym sądzie.

Informację o braku dostępności i wnioski można składać:

·       za pośrednictwem poczty tradycyjnej, przesyłając na adres:
Sąd Rejonowy w Bydgoszczy z dopiskiem: „Wniosek o zapewnienie dostępności” 

·       wysyłając drogą elektroniczną na adres e-mail: dyrektor@bydgoszcz.sr.gov.pl

·       osobiście w Biurze Obsługi Interesanta w siedzibie Sądu, w godzinach urzędowania.

Zgodnie z art. 31 w/w ustawy podmiot publiczny powinien zrealizować żądanie określone we wniosku bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w ciągu 14 dni od dnia złożenia wniosku. Jeżeli zapewnienie dostępności, w zakresie określonym we wniosku nie jest możliwe w terminie, podmiot publiczny niezwłocznie informuje o tym wnoszącego żądanie i wskazuje nowy termin zapewnienia dostępności, przy czym termin ten nie może być dłuższy niż 2 miesiące od dnia złożenia wniosku o zapewnienie dostępności.

W przypadkach uzasadnionych wyjątkowymi okolicznościami, gdy zapewnienie dostępności w zakresie określonym we wniosku o zapewnienie dostępności architektonicznej lub informacyjno-komunikacyjnej jest niemożliwe lub znacznie utrudnione, w szczególności ze względów technicznych lub prawnych, podmiot publiczny niezwłocznie zawiadamia wnioskodawcę o braku możliwości zapewnienia dostępności i zapewnia dostęp alternatywny.

TRYB ODWOŁAWCZY

W przypadku dotyczącym wniosku o zapewnienie dostępności architektonicznej lub informacyjno-komunikacyjnej: gdy wnioskodawcy nie została zapewniona dostępność, wnioskodawca ma prawo złożenia skargi na brak dostępności. Skargę wnosi się do Prezesa Zarządu PFRON, w terminie 30 dni, liczonym zgodnie z przepisem art. 32 ust. 2 ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami. 

W postępowaniu w przedmiocie wniosku o zapewnienie dostępności architektonicznej lub informacyjno-komunikacyjnej nie stosuje się przepisów ustawy z dnia 14 czerwca 1960r. - Kodeks postepowania administracyjnego, z wyjątkiem przepisów dotyczących wyłączenia pracowników organu, doręczeń, sposobu obliczania terminów, uzupełniania braków formalnych i przekazywania wniosku zgodnie z właściwością.

Załączniki

Powiadom znajomego